برند و برند سازی

تکنیک اسکمپر چیست ؟

اسکمپر بر این مفهوم استوار است که هر چیز جدیدی، مدل اصلاح شده چیزی است که پیش از این موجود بوده است. هر حرف، در کلمه مخفف اسکمپر (SCAMPER) نشان دهنده یک راه مختلف، همراه با ویژگی‌هایی است که شما را برای راه‌اندازی ایده‌های جدید، به چالش می‌کشد‌:

S: جایگزینی (Substitute)
C: ترکیب (Combine)
A: اقتباس (Adapt)
M: تقویت (Magnify)
P: بکاربستن در دیگر کاربردها (Put to Other Uses)
E: حذف یا کوچک کردن (Eliminate (or Minify)
R: بازآرایی یا معکوس کردن (Rearrange (or Reverse)

برای استفاده از تکنیک اسکمپر، در ابتدا مسئله‌ای را که مایلید حل کنید و یا ایده‌ای را که می‌خواهید توسعه دهید، اظهار کنید.
این ایده یا مسئله، هر چیزی می‌تواند باشد؛ می‌تواند چالشی در زندگی شخصی یا کاری شما باشد و یا یک محصول، سرویس یا پروسه‌ای باشد که تصمیم دارید آن را بهبود دهید.

بطور مثال، فرض کنید که مسئله این است که چطور داد و ستد را در تجارتی که انجام می دهم، افزایش دهم؟
در تکنیک اسکمپر، چندین سوال موجود است، که می توانید از آن استفاده کنید:

S جایگزینی

چه چیزی را می توانم در پروسه داد و ستد، جایگزین کنم؟

C ترکیب

چگونه میتوانم پروسه داد و ستد را با دیگر فعالیتها همراه کنم؟

A اقتباس

چه چیزی را می توانم از پروسه های داد و ستد انجام گرفته توسط دیگران، اقتباس یا کپی کنم؟

M تقویت

در مورد داد و ستد، چه چیزی را باید تقویت کنم یا تأکید بیشتری بر آن داشته باشم؟

P بکاربستن در دیگر کاربردها

چگونه می توانم پروسه داد و ستدم را در دیگر کاربردها، بکار گیرم؟

E حذف یا کوچک کردن

چه چیزی را باید در پروسه داد و ستد حذف کنم یا مختصر کنم؟

R بازآرایی

چگونه می توانم روش داد و ستدم را تغییر دهم و یا بازترتیب یا معکوس کنم؟

این سوال‌ها شما را وا می‌دارد که بطور متفاوتی در مورد مسئله خود بیاندیشید و نهایتاً به راه‌حل‌های ابتکاری برسید.

در مورد جایگزین کردن بخشی از مسئله، محصول یا فرآیند با چیز دیگر، بیاندیشید. با جستجو کردن جایگزین‌ها، می‌توانید به ایده‌های جدید برسید. می‌توانید اشیا، مکان‌ها، فرآیندها، مردم، ایده‌ها و حتی احساسات را تغییر دهید.

سوال‌های کمکی

آیا می توانم بخشی را تغییر دهم یا جایگزین کنم؟
آیا می توانم شخص مربوط به این موضوع را تغییر دهم؟
آیا قوانین، می تواند تغییر کند؟ژ
آیا می توانم از اجزا یا موارد دیگر استفاده کنم؟
آیا می توانم از پروسه ها و فرآیندهای دیگری استفاده کنم؟
آیا می توانم شکل آن را تغییر دهم؟
آیا می توانم رنگش، میزان زبری اش، صدایش یا بویش را تغییر دهم؟
چه می شود اگر اسمش را تغییر دهم؟
آیا می توانم یک بخشش را با بخش دیگرش جایگزین کنم؟
آیا می توانم در جای متفاوتی، این ایده را استفاده کنم؟
آیا می توان گرایش یا احساساتم را نسبت به آن تغییر دهم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا